SL:s kundservice är ibland usel

Företag brukar definiera sin verksamhet. Hur har SL definierat sig?. Kör man tåg/buss/tunnelbana/spårvagn/rulltrappa/ eller kanske man kör tidtabell eller bussturer. Jag ör inte alls söker på att SL kör passagerare efter att ha råkat ut för verkligheten en dag i september. Janne Carlsson, SAS-Janne, samlade all personal och sa att "Nu ska vi sluta flyga flygplan". Tystnad förstås och undran. Sedan fortsatte han "Vi ska börja köra passagerare".

Mitt möte med bussförare vid SL utspelar sig på sträckan Fridhemsplan - Hornstull (blå fyran). Jag kommer från Hjulstatåget och på vägen upp genom berget finns en display som visar alla busslinjer som har hållplats vid Fridhemsplan. Min buss var där presenterad i tre rader och därför lika många bussar som inom sex minuter var på ingående.

Uppe i det fria stod det inne två av mina bussar. Den första med mycket folk, varav många stående. En snabb titt på bakomvarande buss avslöjade att det nog fanns sittplatser, i vart fall inga stående. När jag snabbt bestämde mig för att chansa på att ta den istöllet för den fulla framförvarande bussen då startar den bakomvarande och kör iväg. Jag går ut i körbanan, framför den fullsatta bussen, så att föraren med den, numera konstaterat ganska tomma bussen, skulle se mig. Signalerar att jag vill åka med hans buss. Nix ingen inbromsning för att köra mig, hans passagerare. Går därför in i den fulla bussen och frågar chauffören varför han kör iväg med sin relativt tomma buss. Hon svarar: "han hjälper mig". En kort reflektion av det förbluffande svaret "Jaha men inte mig".

Väl framme i Hornstull står den "tomma" bussen igen bakom min fulla buss. Där får jag tillfälle att fråga bussföraren varför han åkte iväg med sin "tomma" buss när den framför var fullsatt. Bussföraren påstod, även han, att han hjälpte den andra bussen. Eftersom jag tyckte att han borde ha tagit med mig fortsatte han, milt överseende om min okunnighet, att "vi vet vad vi gör".

För mig är det tydligt att SL kör buss, eller något annat, dock inte passagerare. Möjligen som en bieffekt men inte i huvudsak. Vi passagerare är nog en bieffekt av den huvudsakliga sysselsättningen som tycks vara att köra buss/tidabell/turer.

Om man definierar sig med att "Vi kör passagerare" då hade den bakomvarande bussen, som låg mer rätt i tidtabellen, stannat kvar och tagit passagerare och låtit den framförvarande köra iväg. Resultatet hade förstås blivit att även den bussen blivit försenad men passagerarna hade fått bättre service. Om den jätteförsenade bussen bara hade släppt av passagerare i fortsättning, tills alla stående gått av, på den turen hade jag kunnat förstå att fullbussen hade blivit "avlastad".

Pratade med en funktionshindrad som också åker buss och råkar ut för liknande situationer när hennes buss inkommer till hållplatsen bakom en innestående buss. Hon försöker komma fram innan bussen kör iväg utan att lyckas. SL:s förklaring är att bussen bara "behöver stanna en gång vid varje hållplats".

Jag vill med detta uppmana SL att ordentligt fundera på hur man kan förbättra sin service i dessa situationer och anpassa sig till trafikanterna. Möjligt är att bussförarna måste kunna kommunicera direkt med varandra så att man kan komma överens om vem som ska åka iväg och vem som ska ta passagerarna. Teknik finns ju tillgänglig.

se SL:s svar SL svarar

tillbaka