SL:s kundservice svarar

Hej Lars! Tack för ditt e-brev. Jag beklagar att bussen körde ifrån dig och jag har full förståelse för att du hör av dig till oss. Det är en självklarhet att bussarna ska stanna vid hållplatserna, så länge det inte finns en särskild anledning, till exempel att bussen är helt fullsatt eller att det inte är trafiksäkert för föraren att stanna Vi ser allvarligt på sådana här händelser och vi har rutiner för att följa upp dem. För att kunna skicka vidare ärendet till de ansvariga behöver vi veta klockslaget på när du skulle ta bussen från Fridhemsplan. Vi är tacksamma att du hörde av dig så att vi kan ta vara på dina synpunkter. Vi samlar alla synpunkter och utgår från dem när vi utvecklar trafiken.

Min kommentar till SL:s svar

Tack för svaret.
Klockslaget har jag inte noterat. Jag anar snarare att detta beror på en serviceattityd som är felaktig hos bussförarna. Detta är ju inte första gången som en fylld buss åker före en tom buss. Jag vill påstå att det är vanligt. Jag som trafikant vågar heller inte chansa på att byta buss emedan jag riskerar att bli stående utan busstransport en tid framåt. Bättre då att komma med den fyllda bussen.
Det behövs därför information och möjlighet för chaufförerna att komma överens med varandra. Bussförare kan ju omöjligt veta hur mycket last en annan buss har.

Vi som passagerare vill dessutom INTE ÅKA STÅENDE i buss. Framför allt inte om man har balansproblem.

tillbaka till usel kundservice (ibland)